Den athanasianske trosbekjennelse
- Enhver som vil bli salig, må framfor alle ting holde fast på den felles kristne tro.
- Enhver som ikke bevarer denne hel og uforfalsket, vil uten tvil gå evig fortapt.
- Og dette er den felles kristne tro, at vi ærer én Gud i Treenigheten og Treenigheten i enheten,
- i det vi hverken blander sammen personene eller deler vesenet.
- For én person er Faderens, en annen Sønnens, en annen Den Hellige Ånds.
- Men Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds guddom er én, herligheten er like stor, majesteten like evig.
- Slik som Faderen er, slik er Sønnen, slik er også Den Hellige Ånd.
- Uskapt er Faderen, uskapt er Sønnen, uskapt er Den Hellige Ånd.
- Umålelig er Faderen, umålelig er Sønnen, umålelig er Den Hellige Ånd.
- Evig er Faderen, evig er Sønnen, evig er Den Hellige Ånd.
- Og likevel er det ikke tre evige, men én evig,
- likesom det ikke er tre uskapte, heller ikke tre umålelige, men én uskapt, og én umålelig.
- På samme måte er Faderen allmektig, Sønnen allmektig, Den Hellige Ånd allmektig,
- og likevel er det ikke tre allmektige, men én allmektig.
- Slik er Faderen Gud, Sønnen Gud, Den Hellige Ånd Gud,
- og likevel er det ikke tre guder, men én Gud.
- Slik er Faderen Herre, Sønnen Herre, Den Hellige Ånd Herre,
- og likevel er det ikke tre herrer, men én Herre.
- For likesom den kristelige sannhet tvinger oss til å bekjenne hver person for seg som Gud og Herre, slik forbyr den felles kristne tro oss å si at det er tre guder eller herrer.
- Faderen er ikke virket av noen, heller ikke skapt, heller ikke født.
- Sønnen er av Faderen alene, ikke virket, heller ikke skapt, men født.
- Den Hellige Ånd er av Faderen og Sønnen, ikke virket, heller ikke skapt, heller ikke født, men han går ut fra dem.
- Altså er det én Fader, ikke tre fedre, én Sønn, ikke tre sønner, én Hellig Ånd, ikke tre helligånder.
- Og i denne Treenighet er ikke noe tidligere eller senere, ikke noe større eller mindre,
- men alle tre personer er seg imellom like evige og jevnbyrdige, så at på alle måter, slik som det allerede er sagt ovenfor, både Treenigheten må æres i enheten og enheten i Treenigheten.
- Den som altså vil bli salig, må tenke slik om Treenigheten.
- Men til evig salighet er det også nødvendig at han tror ærlig at vår Herre Jesus Kristus ble menneske.
- Det er altså den rette tro, at vi tror og bekjenner at vår Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, er Gud og menneske:
- Han er Gud av Faderens vesen, født før alle tider, og han er menneske av sin mors vesen, født i tiden,
- fullkommen Gud, fullkomment menneske, bestående av fornuftig sjel og menneskelig kjød,
- lik med Faderen etter sin guddom, ringere enn Faderen etter sin manndom.
- Men enda han er Gud og menneske, er han likevel ikke to, men én Kristus,
- én, ikke ved en forvandling av guddommen til kjød, men ved manndommens opptakelse i Gud,
- i det hele én ikke ved en sammenblanding av vesen, men ved personens enhet.
- For likesom den fornuftige sjel og kjødet er ett menneske, således er Gud og menneske én Kristus,
- som led for vår frelse, for ned til dødsriket, sto opp fra de døde tredje dag,
- fór opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faderens høyre hånd, skal komme derfra for å dømme levende og døde.
- Og når han kommer, må alle mennesker stå opp igjen med sine legemer og gjøre regnskap for sine gjerninger.
- Og de som har gjort godt, skal gå inn til det evige liv, men de som har gjort ondt, til den evige ild.
- Dette er den felles kristne tro. Den som ikke oppriktig og fast har denne tro, kan ikke bli salig.
Tilbake til de oldkirkelige bekjennelsene
Archives
Calendar
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |